خانه / عمومی / سراغ وام بانکی نروید!

در هر مرحله از کار، بهترین راه برای تامین مالی کسب و کارتان چیست؟

سراغ وام بانکی نروید!

در هر مرحله از کار، بهترین راه برای تامین مالی کسب و کارتان چیست؟

چند ماه پیش رییس سازمان فناوری اطلاعات از فراخوان این وزارت برای ثبت طرح های اشتغالزایی روستایی بر مبنای ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

آنگونه که در خبر آمده بود، کارآفرین ها و صاحبان ایده در حوزه استفاده از ارتباطات و فناوری، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت، نسبت به ثبت طرح خود اقدام کنند. همچنین از شرکتهای استارتاپی نیز دعوت شده بود که طرح های پیشنهادی خود را در زمینه ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم از طریق پرتال به مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب و کارهای نو پا ارسال کنند .

به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات، طرح های ارسال شده در دستگاه‌های اجرایی مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید کارگروه فنی جهت دریافت تسهیلات برای راه اندازی طرح، به بانک عامل معرفی می شوند.

آنچه همواره در کشورمان شاهد هستیم حمایت از کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها و کارآفرینان با وام های بانکی و تسهیلات مختلف است. اما آیا این روش میتواند روش مناسب برای حمایت از این افراد باشد یا خیر؟ تجربه کشور های صنعتی در این موضوع چیست؟

تصویر زیر روش های مناسب تامین مالی کسب و کارها در مراحل مخلتف رشد را نشان میدهد، آنچه پیداست این است که استفاده از ضمانت های بانکی نه تنها مربوط به شروع یک کسب و کار نمیشود بلکه میتوان از روش های جایگزینی نیز برای آن بهره برد که در کشور ما کمتر به آن توجه میشود. باید گفت که یک کسب و کار نوپا با ویژگی های مربوط به خود نباید به سراغ وام های بانکی برود، در غیر این صورت نه تنها باعث اشتغالزایی نمیشود بلکه احتمالا عده ای را به جمع بدهکاران بانکی اضافه خواهد کرد.

ریسک بالای راه اندازی یک استارتاپ از جمله این ویژگی هاست، این ریسک بالا زمانی که در کنار ضمانت های سفت و سخت بانک ها قرار میگیرد، کار را برای کارآفرینان مشکل میکند، البته در سالهای اخیر روش های جایگزینی برای تامین مالی استارتاپ ها جایگزین شده است که در ادامه به صورت مختصر به آنها میپردازیم.

ظهور سرمایه گذاران خطر پذیر و فرشتگان کسب و کار

امروزه کارآفرینان به جای مراجعه به روش های معمول همچون بانک ها سعی در استفاده از روش های دیگر تأمین مالی دارند. در این روشها سرمایه گذاران خطر پذیر یا فرشگان کسب و کار نقش ایفا میکنند، این نهاد ها و شرکت ها ریسک سرمایه گذاری در یک ایده نوین را می پذیرد. بدان معنا که در صورت شکست ایده، سرمایه گذار ادعایی برای سرمایه خود نخواهد داشت ولی در صورت موفقیت ایده در آن سهیم هستند.

سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به همراه کمک‌های مدیریتی، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، به سرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار می‌دهند. سرمایه خطرپذیر، از منابع مهم تأمین مالی شرکت‌های کوچک و نوپا است. شرکت‌های حرفه‌ای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، بیشتر شرکت‌ها یا تعاونی‌هایی هستند که منابع مالی آن‌ها را صندوق‌های بازنشستگی، بنیادها، شرکت‌ها، ثروتمندان، سرمایه‌گذاران خارجی یا خود بنیان‌گذاران تأمین می‌کنند.

در سالهای اخیر چند شرکت دولتی، حکومتی و خصوصی با عنوان سرمایه گذار خطرپذیر یا فرشتگان کسب و کار تاسیس شده و مشغول سرمایه گذاری و توانمند سازی استارتاپ ها هستند. تصویر پیش رو نشان دهند میزان رشد این روش های نوین در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ است. همانگونه که ملاحظه میشود حجم سرمایه فرشتگان کسب و کار تقریبا ثابت بوده و در این سالها حدود ۷ میلیارد دلار رشد را تجربه کرده است، حجم سرمایه گذاران جسور رشدی نزدیک به ۲۸ میلیار د دلار را پشت سر گذاشته ولی در دو سال آخر تقریبا ثابت بوده است. این نمودار از روش سومی در تامین مالی کسب و کارهای نوپا رونمایی میکند که تا سال ۲۰۱۳ توجه ویژه ای به آن نشده است اما از این سال تا سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار رشد داشته است و همچنان روبه رشد است.

تامین مالی جمعی، روشی مبتنی بر مردم

ما از کودکی با ضرب المثل هایی مثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، بزرگ شده ایم تا شاید به این باور برسیم که قدرت های کوچک اما پیوسته، قدرتی شگرف دارند، تامین مالی جمعی میگوید میتوان از سرمایه های خرد مردم استفاده کرد، آن ها را در کنار هم قرار داد و ایده های بزرگ را عملی کرد.

این ایده در کشور ما از گذشته مورد استفاده بوده است، آیین گلریزان، کمیته امداد و دیگر خیریه ها نمونه ای از این منطق هستند. اما نوآوری تامین مالی جمعی در استفاده از بستر وب ۲ معنی میشود. با بهره گیری از وب ۲ و رسانه های اجتماعی بیش از پیش میتوانیم مردم را برای تحقق یک ایده دور هم جمع کنیم. میلیون ها کاربر وب و شبکه های مجازی ظرفیتی بزرگ برای جمع آوری سرمایه است.

میتوان به عنوان موفق ترین نمونه این مدل از سایت کیک استارتر نام برد، افراد مختلف، ایده های خلاقانه خود با موضوعات مختلف را در این سایت ثبت میکنند و از مخاطبان میخواهند تا در ازای دریافت هدایا به ساخت ایده کمک کنند. این سایت از سال ۲۰۰۹ در آمریکا شروع به فعالیت نموده و تا کنون بیش از ۳ میلیار دلار سرمایه جمع آوری نموده و در اختیار صاحبان ایده قرار داده است. سرمایه ای که در آن نه از سودهای بانکی خبری هست و نه از بازپرداخت های سنگین، بلکه عموم مردم در ازای دریافت یک هدیه از کارآفرین یا پیشخرید محصول، او را در تحقق ایده خود و کارآفرینی حمایت کرده اند!

نویسنده: صابر نوری محب

منبع: نیک استارتر

درباره‌ی saber noorimoheb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *