خانه / عمومی / برای موفقیت کسب‌وکارتان سرمایه نیاز دارید نه پول!

برای موفقیت کسب‌وکارتان سرمایه نیاز دارید نه پول!

تأمین‌مالی تنها بخش کوچکی از فرآیند یک کمپین crowdfunding است؛ به کوچکی همان ۳ درصدی که بانک جهانی بیان می‌کند و افرادی که ایده‌های خود را در یک پلتفرم قرار می‌دهند فقط نیاز مالی ندارند، بلکه نیاز به سرمایه ‌دارند! و Crowdfunding می‌تواند هر دو را در اختیارشان بگذارد.

نویسنده:صابر نوری محب

این روزها که مفهوم Crowdfunding هر روز مورد اقبال بیشتری قرار می‌گیرد، هر روز پلتفرم‌ها و کمپین‌های جدیدی در حال راه‌اندازیست و هر روز مقالات علمی بیشتری در این حوزه منتشر می‌شود، توجه به ترجمه دقیق این واژه نیز حائز اهمیت است و سطح انتظارات ما و مردم را نسبت به این روش تغییر خواهد داد.

تاکنون تعابیر مختلفی برای ترجمه این مفهوم در فضای علمی و کسب‌وکاری کشور ما استفاده شده است؛ تأمین‌مالی‌جمعی، تأمین سرمایه جمعی، تأمین جمعی سرمایه و… که تفاوت اصلی این تعابیر در استفاده از واژه‌های “مالی” و “سرمایه” است. بعضی لفظ مالی را مناسب می‌دانند و بعضی تعبیر سرمایه را؛ اما کدام‌یک از این تعابیر ترجمه دقیق‌تری برای Crowdfunding خواهد بود؟!

برای روشن شدن این موضوع ابتدا باید تفاوت واژه‌های “مالی” و “سرمایه” را بیشتر مورد بررسی قرار داد. بر اساس گزارش بانک جهانی، واژه‌های سرمایه و مالی بسیار متفاوت هستند و می‌توان گفت که لفظ مالی جزء کوچکی از سرمایه است. طبق این تعریف سرمایه به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت سرمایه مالی و یک قسمت سرمایه اعتباری. همان‌طور که در شکل ملاحظه می‌بینید، دسته مالی به دو دسته فیزیکی و پولی تقسیم می‌شود، این به معنای آن است که همه سرمایه‌ای که ارزش مالی داشته باشد شامل پول شما و امکانات سخت‌افزاری و فیزیکی کسب‌وکار شماست، از دفتر کار گرفته تا میز و صندلی و…

اما سرمایه اعتباری هم شامل چهار دسته می‌شود، که ارزش مستقیم پولی و مالی ندارند، اما به معنای سرمایه برای یک فرد و یک کسب‌وکار به حساب می‌آیند و البته نسبت به سرمایه مالی نقش جدیدتری را در جهان امروز ما بازی می‌کند. این چهار دسته عبارت‌اند از: سرمایه اجتماعی،سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه ارتباطی؛ به گزارش بانک جهانی، در کشورهای توسعه‌یافته سرمایه مالی تنها  ۳ درصد از سرمایه تشکیل می‌دهد و ۹۷ درصد سرمایه‌ای کشورها از بخش اعتباری تأمین می‌شود. این به معنای اهمیت بخش اعتباری به مالی است، به شکلی که سرمایه اعتباری در یک کسب‌وکار می‌تواند ما را از سرمایه مالی نیز بی‌نیاز نماید، اما کمبود سرمایه اعتباری می‌تواند ضربه اساسی به کسب‌وکار بزند ضربه‌ای که با سرمایه مالی قابل جبران نیست.

حال سؤال این است که crowdfunding  برای کسب‌وکارها تأمین “سرمایه” می‌کند. یا صرفاً تأمین “مالی”؟!

جواب این است که هردو! آن‌گونه در کشورهای توسعه‌یافته تجربه شده است، تأمین‌مالی تنها یکی از آورده‌های Crowdfunding است، آن‌هم نه مهم‌ترین آورده، این روش آورده‌های مختلفی را برای یک ایده به همراه دارد. برای مثال اگر شما یک ایده در ذهن دارید که بازار آن را نمی‌شناسید و به آن مطمئن نیستید، مهم‌تر از تأمین‌مالی برای ایده شما برآوردی دقیق و واقعی از حجم بازار ایده است، تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا ایده را اجرایی کنید یا خیر؟ آیا محصول یا خدمت شما برای مردم جذاب است و حاضرند برای استفاده از آن پول خرج کنند؟ Crowdfunding  بازار ایده شما را تست می‌کند؛ وقتی که یک ایده در یک پلتفرم معرفی می‌شود، مردم آن را می‌بینند و اینجاست که مشخص خواهد شد این ایده جذاب است یا نه! مزیت Crowdfunding  این است که این کار را قبل از عملی کردن ایده برای شما انجام می‌دهد، قبل از اینکه ساعت‌ها برای اجرای آن زمان صرف شود و مبالغ مختلفی هزینه! و بعد از این آزمون می‌توانید بهتر تصمیم‌گیری نمایید.

از طرف دیگر همین فرآیند یک بازار هدف را برای محصول یا خدمت شما ایجاد می‌کند، افرادی که از ایده شما حمایت کرده‌اند در واقع آن را پیش خرید کرده‌اند، پس ریسک شما برای تولید آن کاهش میابد، چرا که بازار اولیه خود را به‌دست آورده‌اید.

یکی دیگر از مزایای Crowdfunding  تقویت بازاریابی است. افرادی که ایده ما را پسندیده‌اند و از آن حمایت کرده‌اند، حالا تبلیغش می‌کنند! با چند انگیزه، هم اینکه دوست دارند محصول شما تولید شود، هم اینکه می‌خواهند محصولی که پیش خرید کرده‌اند به دستشان برسد. پس در بین دوستانشان آن را تبلیغ می‌کنند و این یک سرمایه اجتماعی بزرگ است.

خیلی مزایای دیگر را می‌توان برای این روش تأمین‌مالی بیان کرد مثل، ارتباط مؤثر و مفید صاحب ایده با حامیان، که می‌تواند برای تأمین ایده‌های بعدی هم مؤثر باشد و…

همان‌طور که می‌بینید تأمین‌مالی تنها بخش کوچکی از فرآیند یک کمپین crowdfunding است؛ به کوچکی همان ۳ درصدی که بانک جهانی بیان می‌کند و افرادی که ایده‌های خود را در یک پلتفرم قرار می‌دهند فقط نیاز مالی ندارند، بلکه نیاز به سرمایه‌دارند! و Crowdfunding می‌تواند هر دو را در اختیارشان بگذارد.

منبع: نیک استارتر

درباره‌ی saber noorimoheb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *