خانه / مدیریت کمپین / نکاتی که قبل از شروع کراودفاندینگ باید بدانید

نکاتی که قبل از شروع کراودفاندینگ باید بدانید

کراودفاندینگ، آینده  مالی است

نویسنده: صابر نوری محب / وقتی که با دقت کراودفاندینگ را بررسی می‌کنیم و داستان موفقیت و شکست پروژه‌ها را می‌خوانیم، باید صادقانه گفت که، آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید راحت نیست! اگر فکر می‌کنید با ساخت یک فیلم کوتاه و انتشار آن، بعد هم چند پست اینستاگرام و فیس بوک و… می‌توانید چندین میلیون پول جمع کنید، باید گفت که این اتفاق هرگز نمی‌افتد.

چگونه برای کمپین کراودفاندینگ آماده شویم

گاهی اوقات برنامه‌ریزی یک کمپین موفق کراودفاندینگ سال‌ها طول می­کشد. این کمپین‌ها مستلزم برنامه‌ریزی خوب، بازاریابی جامع و خدمات و روش‌های اجرایی عالی هستند. برای موفقیت در تأمین مالی جمعی، باید دقیقاً با همان جدیتی کارکنید که به یک کمپین بازاریابی فعالیت می‌کنید.

در این یادداشت به نکات مهمی می‌پردازیم که برای طراحی یک کمپین موفق تأمین مالی جمعی باید به آن‌ها توجه کنیم و زمان کافی را برای آن‌ها اختصاص دهیم.

ابتدا مشخص کنید تأمین مالی جمعی مناسب شما و پروژه و برنامه‌های شما هست یا خیر

درحالی‌که کراودفاندینگ می‌تواند ابزار شگفت‌انگیز و جالبی برای افزایش بودجه برای پروژه یا استارت‌آپ شما باشد، اما برای همه افراد مناسب نیست. این بستگی به ویژگی‌های مختلف ایده و محصول شما دارد، پس اینکه می‌توان از طریق تأمین مالی جمعی، پول جمع نمود دلیل کافی برای ورود این روش تأمین مالی نیست.

مدل مناسب تأمین مالی جمعی برای خود را انتخاب کنید

درحالی‌که در مورد کراودفاندینگ به عنوان یک صنعت واحد و منحصربه‌فرد بحث می‌کنیم، اما روش‌های مختلف کراودفاندینگ وجود دارند و هریک از این روش‌ها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. پس با توجه به ویژگی‌های ایده‌تان باید یک روش را انتخاب کنید. در حال حاضر در کشور ما پلتفرم‌هایی برای بهره‌برداری از روش پاداش، بخشش و سهام وجود دارد که کارآفرینان می‌توانند از آن‌ها برای تأمین مالی محصول خود بهره ببرند.

البته الزامی ندارد که تنها از یک روش استفاده کنید، می‌تواند از طریق روش‌های مختلف در پلتفرم‌های متفاوت اقدام به تأمین مالی جمعی نمایید اما حتماً تمرکزتان را بر یکی از روش‌ها قرار دهید.

برای کمپین خود ویدئو بسازید

اکثر متخصصان و کارشناسان در زمینه کراودفاندینگ موافق‌اند که شاید ویدئو مهم‌ترین دارایی هر یک یا همه کمپین‌های کراودفاندینگ است. ویدئوهای کارآمد و مؤثر کراودفاندینگ، به حامیان و طرفدارانتان در مورد اینکه کمپین شما در رابطه با چیست و چرا آن‌ها باید در این کمپین مشارکت کنند، توضیحاتی را ارائه می­دهند. بهترین ویدئوها با ایجاد یک احساس عاطفی به این امر می­پردازند.

برای کمپین کراودفاندینگتان یک متن خلاصه بنویسید

اولین چیزی که حامیان احتمالی و آتی شما می­خواهند در مورد کمپینتان بدانند، خلاصه‌ای از کمپین کراودفاندینگ است. این خلاصه دقیقاً همان چیزی است که حامیانتان را جذب کرده و آن‌ها را راغب به ادامه  خواندن در مورد کمپین و مشارکت در آن می‌کند.

در مورد بودجه بازاریابی برای کمپین برنامه‌ریزی کنید

همان‌طور که قبلاً در این مقاله خاطر نشان شد، تعداد بسیار کمی از کمپین‌های کراودفاندینگ در جهان توانسته‌اند میلیون‌ها دلار پول جمع ­کنند. اکثر کمپین‌های موفق کراودفاندینگ، بسیار سامان‌یافته و منظم بوده و مستلزم صرف هزینه برای کارهای خاص (مانند ساخت ویدئو) هستند. پس حساب دخل و خرجتان را داشته باشید.

مجموعه‌ای عالی از پاداش‌ها را برای کمپین کراودفاندینگتان در نظر بگیرید و ایجاد کنید

جلب حمایت و پشتیبانی گروهی از افراد برای پشتیبانی از کمپین کراودفاندینگ شما به معنای ایجاد پاداش‌های عالی برای تشویق و ترغیب آن‌ها در مشارکت در این کمپین است. اندیشیدن به اینکه کدام پاداش‌ها باعث ایجاد انگیزه و هیجان در مخاطبان شما می­شوند تا به پشتیبانی از کمپین شما ادامه دهند، واقعاً بسیار ارزشمند خواهد بود. پس اولاً مشتری احتمالی ایده خودتان را خوب شناسایی کنید و در گام بعدی پاداش‌های جذاب برایش طراحی کنید.

کمپین‌های مختلفی روزانه در دنیا آغاز می‌شود، برخی از آن‌ها شکست می‌خورند و برخی دیگر می‌توانند مبالغی تا چند صد برابر نیازشان را جمع آوری نمایند؛ نکته اصلی در شکست یا پیروزی یک کمپین برنامه‌ریزی دقیق و البته خلاقانه است، گام‌های بالا کمک می‌کند تا کمپین بهتری برای محصولتان طراحی کنید.

درباره‌ی saber noorimoheb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *