مدل های مختلف تامین مالی چگونه اجرا میشوند(قسمت دوم)

وام دهی فرد به فرد (p2p)

در این مجموعه اقدام به توضیح جزئی مدل های مختلف تامین مالی جمعی مینماییم. این مدل ها بر اساس نمودار زیر تعریف میشوند:

میتوانید در رابطه با مدل های دیگر نیز از این لینک ها بخوانید:
سهام خصوصی (private equity)

تامین مالی خرد(microfinance)

مدل وام دهی فرد به فرد وام های شخصی و وام های کوچک را شامل میشود. حامیانی که به پروژه کمک کرده اند عین پولشان را به همراه سودش دریافت میکنند. نمونه هایی که از این روش تامین مالی شده اند نشان میدهند که پروژه هایی با سرمایه مورد نیاز مختلف را میتوان از این روش تامین کرد. گاهی حرف از یک وام شخصی است که یک نفر به فرد دیگری وام میدهد و تمام. اما وقتی با یک کسب و کار با نیاز سرمایه ای بالا روبرو هستیم باید بتوانیم از عده زیادی وام بگیریم تا این نیاز تامین شود. تجربه نشان دادده اس که حامیان ترجیح میدهند پول خود را در پروژه ها سرمایه گذاری نمایند تا وام های شخصی. در این مدل وقتی که بعد از چند روز کمپین به پایان رسید، کارآفرین فقط در حالتی سرمایه جمع شده را دریافت میکند که سرمایه مورد نیازی که ابتدا اعلام کرده بود تامین شده باشد.

مدل وام دهی فرد به فرد در واقع وام دادن افراد به یکدیگر است بدون واسطه قرار دادن بانک ها! ایده این مدل این است: وام گیرنده میتواند سود کمتری بدهد و وام دهنده میتواند سود بیشتری دریافت کند، آن هم با حذف هزینه سربار بانک ها. سایت های وام دهی فرد به فرد مثل: Prosper.com و LendingClub.com بر وام دادن به افرادی که به پول نیاز دارند متمرکز هستند و خیلی صحبت از یک پروژه خاص یا کسب و کار دائمی در میان نیست. طبق آماری که ر سال ۲۰۱۲ وجود داد این دو وب سایت حدود ۱۱۲ هزار وام به ارزش یک میلیارد دلار جمع آوری کرده اند.

کارآفرینان نیاز های خود را بر روی این وب سایت ها قرار میدهند و یک پرسشنامه را تکمیل میکنند. با توجه به این پرسش نامه معتبر بودن نیاز آنها تایید میشود و همچنین سودی که به وام درخواستی آنها تعلق میگیرد نیز تعیین میشود. وقتی که نیاز آنها تایید و منتشر شد حامیان میتوانند آنرا ببینند و به آن وام بدهند.

پلتفورم هایی که در این روش فعالیت میکنند حامیان و وام دهندگان را تشویق میکنند تا وام هایی با سودهای مختلف دهند و از این طریق یک شاخص با عنوان ریسک پذیری برای حامیان ایجاد میکنند. حامیان بر اساس این شاخص میتوانند تعداد پروژهایی که میخواهند به آن ها وام دهند را انتخاب کنند. اینکه سود این پروژه ها چه مقدار سود داشته باشند نیز به شاخص ریسک پذیری سرمایه گذار بستگی دارد. در واقع با این کار سرمایه گذار ریسک بالاتری انجام میدهد ولی از طرف دیگر میتواند ورودی خود را افزایش دهد. مزیت این روش این است که درخواست کارآفرینان زود تایید و منتشر میشود. از طرف دیگر هرچه کارآفرین قسط ها را منظم تر پرداخت کند نمره بالاتری در سایت خواهد داشت. در واقع این تنها ضمانت بازپرداخت وام هاست.

در مطالعه ای که بر روی پلتفورم Prosper.com انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که ۲۸ درصد پروژه های این سایت از طریق ارتباط دوستان با هم تامین شده اند و اینگونه پروژه ها از دو نظر موفق تر بوده اند: زودتر توانستند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند، سود کمتری را به سرمایه گذاران پیشنهاد دادند. در این حالت افراد بر اساس رابطه دوستی میتوانند به هم اعتماد کنند اما در غیر این حالت سرمایه گذاران به سمت افرادی میروند که نمره اعتبار بیشتری را از سرمایه گذاران قبلی دریافت کرده اند. موضوعی که جدیدا در پلتفورم های وام دهی فرد به فرد در حال پیدایش است پدیده وام دهندگان نهادی است؛ نهادهایی مثل صندوق های دارایی، صندوق های بازنشستگی، صندوق های خانوادگی و… هستند که در این پلتفورم ها به پروژ] های مختلف وام میدهند و از سود آن به عنوان درآمدی پایدار استفاده مینمایند. این پلتفورم ها در ایالات متحد آمریکا بر اساس قوانین ایالتی و فدرال اداره میشوند.

تکنولوژی چه خدماتی را برای این مدل فراهم کرده است؟ تمرکز اصلی این پلتفورم ها بر رتبه بنی و نمره دهی به کارآفرینان و همچنین تسهیل جابجایی پول بین سرمایه گذاران و کارآفرینان است. برخلاف سایر مدل های تامین مالی جمعی غیر از نمره اعتبار کارآفرین که برای همه شفاف است اطلاعات زیادی از کارآفرینان بر روی پلتفورم قرار نمیگیرد. هیچ لینکی برای اشتراک کمپین ها در فیس بوک و تویتر و…. وجود ندارد و فقط Prosper.com امکان ارسال کمپین از طریق ایمیل را ایجاد کرده است.

نه در Prosper.comو نه در  LendingClub.com، هیچ کدام درگاهی برای ارتباط کارآفرینان و سرمایه گذاران وجود ندارد و امکان به روز رسانی کمپین در حین یا بعد از اتمام آن وجود ندارد. شفافیت بر افشای نمره اعتبار کارآفرین و همچنین انتشار گسترده وام هایی که کارآفرین تا بحال دریافت کرده است تمرکز دارد. کارآفرینان حجم اندکی را برای بیان اهداف و برنامه های خود دارند. به نظر میرسد اگر این فرصت به خوبی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند داستانشان را به سرمایه گذاران بگویند میتوانندموفق تر باشند؛ البته این موضوع فقط در رابطه با افرادی که به صورت شخصی سرمایه گذاری میکنند تاثیر دارد. چرا که نهاد هایی که در این عرصه سرمایه گذاری میکنند بر اساس برآورد های تخصصی و تحلیل ئ=داده ها اقدام به سرمایه گذاری سودآور میکنند.

 

درباره‌ی saber noorimoheb

یک نظر

  1. حامد رشیدآبادی

    سلام. عالی بود. متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *