مدل های مختلف تامین مالی چگونه اجرا میشوند(قسمت سوم)

تامین مالی خرد (microfinance)

در این مجموعه اقدام به توضیح جزئی مدل های مختلف تامین مالی جمعی مینماییم. این مدل ها بر اساس نمودار زیر تعریف میشوند:

میتوانید در رابطه با مدل های دیگر نیز از این لینک ها بخوانید:

سهام خصوصی(private equity)

وام دهی فرد به فرد(p2p)

تامین مالی خرد بیشتر در مناطق روستایی و توسعه نیافته که سیستم بانکی دسترسی ندارند مورد توجه است. بیشتر استفاده از این پلتفورم ها برای خرید تجهیزات کشاورزی است. حامیان این پروژه ها بعد از اتمام پروژه فقط پولی که داده اند را پس میگیرند و غالبا سودی در کار نیست. سرمایه مرود نیاز در این مدل کوچک است و معمولا زیر هزار دلار است و مشارکت حامیان هم محدود است و غالبا از ۵۰ دلار تجاوز نمیکند. در این مدل هم پروژه ها محدودیت زمانی دارند و البته میتوانند قبل از اتمام کمپین از پلتفورم پول دریافت کنند.

مفهوم تامین مالی خرد و سبک آن پیش از مفهوم تامین مالی جمعی وجود داشته است. در سال ۱۹۷۶ محمد یونس که یک اقتصاددان بنگلادشی تبار بود که در آمریکا درس خوانده بود بانکی را در بنگلادش تاسیس کرد که وام هایی با مقدار کم را با ضمانت اجتماعی به افراد میداد. تامین مالی خرد زمانی به عنوان یکی از مدل های تامین مالی جمعی مطرح شد که وب سایت هایی مثل  Kiva.org مفهوم قرض دادن به افراد فقیر در مناطق توسعه نیافته با کمک اینترنت به عموم مردم تعمیم داد. برای مثال در سایت kiva حامیان میتوانند پست های مختلف را ببینند که قبلا از طرف پلتفورم واسطه تایید شده اند و به هرکدام که خواستند پول کمک کنند. بعد از اتمام کمپین و اجرایی شدن پروژه حامیان پول خود را بدون هیچ گونه سودی دریافت میکنند و میتواند فردی دیگر را حمایت کنند یا پلتفورم را ترک کنند. کارآفرینان هم در قبال پولی که دریافت کرده اند سودی را به پلتفورمم واسطه میدهند.

حامیان ترجیح میدهند به کارآفرینانی کمک کنند که از نظر جغرافیایی و فرهنگی به هم نزدیک باشد البته وجود پلتفورم واسطه باعث شده است که این تمایل کمرنگ تر شوند و به آنها اعتماد کنند. حامیان غالبا با انگیزه های خیریه وارد این کمپین ها میشوند و از افرادی فقیری که در مناطق محروم زندگی میکنند حمایت میکنند. تحقیقات نشان میدهد که حامیان ترجیح میدهند در کمپین هایی شرکت کنند که هدفشان کمک به کارآفرین است نه در کمپینی که آنرا فرصتی برای کسب و کار میدانند.

تکنولوژی چه خدماتی را برای این مدل فراهم کرده است؟

در مدل تامین مالی خرد مدل ارتباط کارآفرینان با حامیان با بقیه مدل های تامین مالی جمعی متفاوت است. نه Kiva.org و نه Opportunity.org هیچ کدام امکان پیام گذاشتن یا بروز کردن کمپین را برای کارآفرینان مهیا نمیکنند. علاوه بر مشکل تفاوت زبان برای ارتباط حامیان با کارآفرینان، برخی از کارآفرینان به کامپیوتر یا اینترنت هم دسترسی ندارند! پلتفورم واسطه در این مدل علاوه بر اینکه تایید کارآفرین و تسهیل تامین مالی او را انجام میدهد، ارتباط بین حامیان و کارآفرینان را نیز برقرار میکند. از ویژگی های همه پلتفورم های تامین مالی جمعی این است که باید اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار حامیان بگذارند تا آنها بتوانند در رابطه با حمایت مالی خود تصمیم گیری کنند. در این پلتفورم ها نیز اطلاعات جزئی در رابطه با کارآفرینان و نهاد های واسطه وجود دارد تا حامیان بتوانند درست تصمیم بگیرند.

پلتفورم kiva اطلاعات گسترده ای را هر ساله به عنوان گزارش خود منتشر میکند بر اساس گزارش این پلتفور در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۳۰ میلیون دلار در این پلتفورم تامین مالی صورت گرفته است.

 

درباره‌ی saber noorimoheb

یک نظر

  1. حامد رشیدآبادی

    تشکر تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *